''TiTaNiK''
Трагедията на "Титаник" се разиграва на 14 април 1912 г. когато той пътува по курса си от английското пристанище Саутхемптън за Ню Йорк. Малко преди полунощ на тази дата 47 000-тонният съд, който е най-големият тогава в света и е смятан за непотопяем, се удря в айсберг и шеметно тръгва към дъното. За по-малко от З часа той потъва.
Трагичната история на най-модерният пътнически кораб за своето време, обявен предварително за непотопяем, потъва в Атлантика на 15 април 1912 година. Загиват около 1500 души пътници и екипаж. Не е установен броят на българите, около 45-50 души. Подробностите около гибелта на кораба, трагедията на пътниците и мъжествено на екипажа са известни, за българите може да намерите повече в раздел българска следа. В нощта на фаталната среща на Титаник с гренландският айсберг капитан Стенли Лорд пътува в сущото направление за Бостън с 6000-тонния кораб "Калифорниън". Вечерта на 14 април неговият кораб е заобиколен от ледове и той е принуден да спре до сутринта. Понеже знае за медийния рейс на Титаник, и че той се намира в същия район капитан Лорд е първият, който предупреждава капитана на Титаник за опасните ледените блокове по радиото в 23:00 часа. Неговият радист е почти наруган от радиста на Титаник и така сконфузен изключва радистанцията - дежурството му е изтекло и той ляга да спи до сутринта. Още съшата вечер наблюдателя на Титаник съобщава :"Пред нас айсберг! Разстояние - 500 метра". Първият офицер се намира на мостика, и дава командата, която всеки морски офцер на негово място би изрекъл при подобна ситуация:"Ляво на борд, машини пълен назад! " Но твърде късно, ледената скала разпаря корпусът от към носа по дължина 90 метра. Бързо нахлува вода в предните отделения, чак до предното котелно помещение. Конструктора на Титаник Томас Ендрюс веднага прави необходимите изчисления - корабът ще потъне! Когато от Титаник пускат първата спасителна лодка с пътници, капитанът му е относително спокоен - близо до тях се виждат светлините на кораб.
Разследване на трагедията
Понеже всички са уверени, че това е корабът на Стенли Лорд, той не може да се оправдае нито пред сенатската комисия в Ню Йорк, нито после на следствието в Лондон. Не е взето в предвит, че не е видял никакви ракети, понеже се е намирал на 25 мили от мястото на катастрофата и че радистът му не е чул никакви сигнали за бедствие. Капитан Лорд доживява с този позор до 1962 година. Вече на смъртно легло, той повиква нотариус и за последен път заявява , че е невинен ... Три месеца след смъртта на Стенли Лорд норвежкото радио и телевизия съобщават за сензационната изповед на капитан Хендрик Нес починал на 85 години . Към тази изповед го принуждава негов пленник, попаднал на дневника му от 1912 година, когато е бил капитан на промишления кораб "Самсун". Това е корабът наблюдаван на 4-5 мили и който след първите ракети загасил светлините си и изчезнал. Причината е, че "Самсун" ловувал контрабандно тюлени край Нюфаундлен и имал в трюмовете си няколко стотици убити животни. Ракетите на Титаник капитанът помислил за сигнали на патрулиращ кораб на бреговата охрана на САЩ. "Самсун" бил голям съд, но нямал радиостанция. Чак когато доплавали до Исландия, научили за корабокрушението на Титаник. Капитан Нес събрал екипажа и му обяснил какво е станало. От никого не е искал клетва, те просто си мълчали ... Десетилетия наред всички смятаха, че айсбергът като нож е разрязъл обшивката на Титаник приемаше се, че пробойната е дълга 90 метра и широка 2 метра. Но тази пробойна бяха видели само двама души на Титаник : Едуард Смит и конструкторът Томас Ендрюс . И двамата загиват на кораба...
Изследване и откриване на
Титаник
През лятото на 1985 година Робарт Балард от Удсхолския океаногеографски институт, с екип от двама души, достигна останките от Титаник на дълбочина 3795м. За целта те разполагаха с миниподводницата "Алвин" и фоторобота "Джейсън Джуниър" привързан към "Алвин" . Оглеждат всичко което ги интересува, правят множество снимки и видеозаписи. Въпреки, че огледаха старателно десния борд на кораба , те не откриха никаква пробойна, а само подбитости по обшивката и пропуквания в местата на нитовите заклепки. Изводът е прост :бордът на кораба не е бил разрязан , той просто не е издържал и се е разпорил по нитовете в мястото на удара и налягането от срещата с айсберга...